Aanplantingen herfst 2021

Amaai, tis al december en mijn bloembollen zitten nog altijd niet allemaal in de grond. 
Bon, erg is dat niet maar het moet wel nu gebeuren. Alleen....mijn lijf wil de laatste tijd niet altijd mee.
Allé, ik ben er toch ingevlogen gisteren.
Ik plantte een heleboel tulpen achteraan in de tuin langs een omheining.
Het werd een mix van Ronaldo, Candy Prince, Barcelona, Aafke en Rosalie.
En hier en daar Muscari tussen.


Ronaldo

Candy Prince

 
Barcelona

Aafke

Rosalie


Tegen deze omheining staan verschillende klimrozelaars geplant, verschillende Clematissen en al enkele vaste planten. De omheining zal binnen enkele jaren dus niet meer zichtbaar zijn. 
Ons eerste plan was hier geen gras te laten groeien maar ballast steentjes te leggen maar we gaan het toch gras laten en de boorden worden mooi aangeplant. 
De houten balken gaan uiteindelijk dus ook wel weg, dat is meer om nu ongeveer te weten tot waar ik dingen geplant heb.
Links op de foto hebben we een nieuwe boom geplant. Een Prunus serrulata 'Shogetsu'.
We kozen voor een al vrij groot exemplaar om wat sneller resultaat te hebben. Die zal in het voorjaar een mooi bloemscherm vormen en ik hoop dat dit een heel romantisch beeld geeft met de tulpen en Narcissen.
Rondom de stam plantte ik ook enkele tulpen (dezelfde mix) en een hele hoop Narcisbolletjes.


Ah ja, ik wilde eerst deze foto nog tonen. 
Vorige jaren plantte ik tulpen altijd in een groepje bij elkaar, zoals veel mensen denk ik, maar dit jaar koos ik om alle bollen her en der in de grond te steken. 
De bedoeling is meer de tulpen dus te integreren tussen de andere vaste planten die al uitschieten in het voorjaar, in plaats van echt dikke groepjes tulpen bij elkaar. 
Het oogt wat wilder en het voordeel is ook dat het blad dat dan later in de zomer afsterft niet zo zichtbaar is omdat de vaste planten errond staan.




Dit is een voorbeeldje dat ik vond op internet. Een perfect voorbeeld want wij hebben heel wat pioenen in de tuin. Op deze foto zie je de pioen die al mooi uitschiet en de tulpen er her en der tussen. 
Eens de tulpen uitgebloeid zijn en het blad wat lelijker wordt zal het niet meer zichtbaar zijn door de pioenbladeren. 
Perfect. En zo kan dat dus ook tussen vaste planten. Ben benieuwd wat het zal geven maar het lijkt me dat het zo veel mooier zal zijn. 
Een hele bos tulpen samen in één groep is gelijk aan een hele groep afstervende bladeren samen en dat valt op.







Prunus serrulata 'Shogetsu'.
Zal heel mooi zijn denk ik.



En dit is de Narcis 'Minnow' die ik er onder plantte. Het is een Narcis die laag blijft en mooie bloemtrosjes vormt.


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts